3 km i 50 kg – jeszcze na początku lat 80. tyle łącznie mierzyły i ważyły kable w samochodach. Wtedy technologia opierała się jeszcze na mikroprocesorach, lecz dzisiaj już codziennie korzystamy z CAN.
CAN, czyli Controled Area Network, towarzyszy nam od prawie 30 lat, ale absolutnie nie jest przestarzałym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie, bo odkąd zrewolucjonizowało elektronikę w motoryzacji, po dziś dzień stanowi skuteczny i sprawny standard. To dzięki temu wynalazkowi w samochodach mamy klimatyzację, elektroniczny zapłon, ABS czy poduszki powietrzne i wiele innych.
Pierwsza magistrala CAN w historii
Ponieważ, jak już powiedzieliśmy, ludzie próbowali wyposażać pojazdy w coraz więcej funkcjonalności, pojawił się problem – jak połączyć wszystkie te systemy? W jaki sposób poszczególne urządzenia mają się komunikować? Łączenie ich za pomocą kabli szybko okazało się nieefektywne. Ale wtedy firma Bosch zaprezentowała urządzenie, które miało sprostać wymaganiom.
CAN zaczęło się w 1981 roku, choć dopiero 4 lata później stało się jasne, że zostanie w motoryzacji na dłużej. Wtedy bowiem Bosch rozpoczął współpracę z Intelem, szybko opracowując stabilne elektroniczne układy do komunikacji i transmisji w samochodzie. Dzięki zmniejszeniu ilości kabli na pokładzie udało się odchudzić wiele maszyn w różnych gałęziach transportu – najbardziej luksusowe auta sprzed CAN miały instalację ważącą 56 kg, a okablowanie śmigłowców dodawało do masy nawet 200 kg!
Za co odpowiada Controled Area Network?
System to w zasadzie centrum do komunikacji na pokładzie, które umożliwia wymianę danych między poszczególnymi modułami elektronicznymi. To sieć dwuprzewodowa, pół-dupleksowa, osiągająca prędkość do 1 Mb/s. Szyna CAN jest bezpiecznym, niezawodnym sposobem na obsługę protokołów i kontrolę błędów.
Co ważne, taka transmisja odbywa się bez jednostki nadrzędnej, a zatem każdy podsystem może zainicjować przesył danych. Niezwykłą zaletą tego rozwiązania jest również duża odporność na zakłócenia elektromagnetyczne, czyli podczas pracy CAN rzadko zdarzają się przekłamane bity.
Ostatecznie cały system obsługuje radio, poduszki powietrzne i wszystkie inne podsystemy.
Zapobieganie kradzieży z CAN
Magistralę można wykorzystać do pokrzyżowania planów złodziejom! Wystarczy zainstalować odpowiedni immobilizer, który jest w stanie odciąć zapłon przy próbie zwykłej kradzieży, przy metodzie na walizkę i na lawetę, a nawet przy kradzieży kół. Dzięki integracji systemów taka metoda jest niezwykle skuteczna oraz bardzo czuła – z pewnością godna zaufania. A to wszystko dzięki pomysłowi inżynierów sprzed 30 lat!
Źródło: https://zabezpiecz-auto.pl/magistrala-can-czym-jest-i-jak-dziala/